Zajęcia profilaktyczne dla dzieci  w wieku przedszkolnym

 

Innowacja pedagogiczna z zakresu wczesnej profilaktyki logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym „ Logopedia na wesoło- Ładnie i poprawnie mówić chcę” -skierowana jest przede wszystkim do dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 20, w wieku od 3 do 7 lat i rodziców dzieci. Zajecia będą prowadzone przez logopedę,  we współpracy z nauczycielkami poszczególnych grup. Zajęcia maja na celu rozwijanie wiekokierunkowe  dzieci, a w szczególnosci usprawnienie  aparatu mowy i zapobieganie powstawaniu wad wymowy u dzieci.Zajęcia prowadzone bedą od października .

docx
plik docx - 226 KB
docx
plik docx - 86.5 KB

Praktyczne ćwiczenia logopedyczne dla małego i dużego smyka 

Ćwiczenia oddechowe których celem jest:

•- korygowanie błędnych wzorów oddychania,
•-wyrobienie prawidłowego toru oddechowego
•- ułatwienie kontroli nad wdechem i wydechem,
•-odróżnienie fazy wdechu i wydechu
•- powiększenie życiowej pojemności płuc
•- dostosowanie pojemności wydechu do czasu trwania wypowiedzi
•Wyciszenie ,relaksacja, uspokojenie
•Dmuchanie na kolorowe piórka „Które piórka najdalej doleci”
•Zabawy z dmuchajką.
•Przenoszenie rurką „płatków nestle”, kolorowych kółek itp.
•Robienie baniek mydlanych.
•Zabawy z wiatraczkiem.
•Wyścigi samochodzików i wiele innych

 Ćwiczenia usprawniające  narządy    artykulacyjne maja na celu:

•kształtowanie sprawności narządów wykonujących ruchy artykulacyjne.
•Ćwiczenia warg:
•Nadymanie policzków przez dziecko, wargi są cały czas zwarte.
•Cmokanie ustami, naśladowanie posyłania całusów.
•Wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu w kształcie ryjka i świnki.
•Nadymanie przez dziecko policzków na zmianę raz lewego, raz prawego.
•Dziecko dmucha na płomień świecy, skrawki papieru, piórka przy różnym układzie warg: wargi ułożone w kształcie wąskiego lejka ( jak przy samogłosce u), wargi ułożone w kształcie szerokiego lejka( jak przy głosce sz).
•Wydawanie odgłosów:
•Śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.
•Wydawanie odgłosów:
•krowy- mu, mu
•kukułki – kuku, kuku
•sowy – hu, hu
•rybki- plum, plum
•psa – hau, hau.
•Parskanie przez dziecko wargami- wibracja.
•Ćwiczenia języka:
•Oblizywanie przez dziecko zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł, pod wargami w prawo i lewo. Usta zamknięte.
•Oblizywanie przez dziecko zębów przy otwartych ustach- naśladowanie mycia zębów językiem.
•Przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach- zabawa zaczarowany języczek.
•Zlizywanie czubkiem języka z podniebienia np. kawałka  czekolady, czy nutelli.
•Ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka.
•Naśladowanie mlaskania.
Ćwiczenia percepcji słuchowej
•których celem jest:
•- kształtowanie umiejętności wyodrębniania i klasyfikowania fonemów,
•- uwrażliwienie słuchu w obrębie głosek prawidłowych i nieprawidłowych.
•Przykłady ćwiczeń:
•Dziecko klaszcze w dłonie, gdy usłyszy sylabę z głoską sz: sza, sa, so, szo, szu, następnie ćwiczymy z wyrazem np. sala, szafa, smok, szok.
•Zabawa w „pożar”, gdy strażacy gaszą pożar słyszymy szszszszszs, gdy płomienie się syczą słyszymy ssssssssssssssss. Logopeda wypowiada ciąg foniczny szszszssssssssssssssssssszszszszsssss, dziecko klaszcze tylko wtedy, gdy słyszy głoskę sz.
•Logopeda wypowiada wyrazy z ćwiczoną głoską na przemian poprawnie i niepoprawnie, dziecko, gdy usłyszy wyraz wypowiedziany niepoprawnie musi tupnąć np. safa, szafa, szafa, safa itp.
•Logopeda pokazuje obrazki z ćwiczoną głoską, gdy wypowie nazwę obrazka niepoprawnie dziecko, go poprawia.
•Zabawa w listonosza. Logopeda prezentuje dziecku dwie koperty z głoska sz i s, zadaniem dziecka jest wkładanie odpowiednich kart z głoską wypowiedzianą przez logopedę do odpowiedniej koperty.
•Ćwiczenia w obrębie słuchu fizycznego np. rozpoznawanie dźwięków otoczenia instrumentów, zwierząt, określanie z której strony dochodzi dźwięk, gra klockami 
•„memo dźwiękowe”.
•I wiele innych
 
 
Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej